Butifarra Catalana


Butifarra är en korv från Katalonien. Den förekommer både som lufttorkad, kokad och färsk. Den här är färsk. Kryddningen påminner ganska mycket om Salsiccia di Lucca. Den används mycket i grytor, men passar också bra att grilla. Speciell men väldigt god smak.

Du behöver.

  • Griskött med 30-50% fett. Jag använde en blandning av karre, färskt sidfläsk och fett. Iskallt.
  • 1,8-2,0% salt
  • Svartpeppar.
  • Kryddnejlika, kanel och muskotnöt efter smak (var försiktig, inte för mycket).
  • 2-3 vitlöksklyftor per kilo kött.
  • Några matskedar vitt vin per kilo kött.

Gör så här.

  1. Stöt kryddorna.
  2. Stök vitlöken till en massa och blanda med vinet.
  3. Mal köttet grovt.
  4. Blanda i kryddorna och vitlöksvinet.
  5. Mixa tills du får en bra smet. Cirka 10 minuter.
  6. Gör ett stekprov för att kontrollera kryddningen.
  7. Stoppa korven i grisfjälster och gör korvar som är cirka 15 centimeter.
  8. Låt korvarna vila och torka ett dygn i kylskåpet. Vänd då och då.
  9. Använd eller frys in.

12 reaktioner på ”Butifarra Catalana

  1. Pingback: Katalansk omelett « Coppa rules

  2. Hejsan! Du har verkligen en underbar matblogg!
    Etta på min lista helt klart!
    Dessutom så har du gjort en av mina absoluta favoritkorvar, men har du några mått på kryddningen till Butifarra Catalana?

    Mvh
    Micke

  3. Tack! 1/4 tsk kanel, 1/2 tsk peppar, 1/4 tsk muskot, 2 st hela kryddnejlika. Jag såg dock precis någon som rekomenderade (som jag tänkte prova) att bara krydda med svartpeppar. 20 gram salt och 9 gram peppar per kilo kött.

  4. Hej igen! Idag testade jag att göra en sats med 9 gr svartpeppar och 20 gr salt / kilo kött.
    Jag tyckte det var alldeles för mycket peppar och drygade ut det till 6,5 gr/ kilo istället. Nu hänger dom i kylen och mognar, får se hur dom smakar om några dagar.

  5. Hej igen!
    Dom blev finfina!
    Jag använde som sagt 6,5 gr svartpeppar och 20 gr salt och 1,2 dl vitt torrt vin per kilo kött.
    Använde bara karré och det blev inte för torrt i min smak.
    Jag kokade upp vin och salt för att ta bort alkoholen och malde köttet med 8 mm hålskiva och blandade allt i ca 10 min.

  6. Nu har jag gjort Butifarran några gggr och ändrat receptet och tänkte dela med mig av det..
    Jag har bytt ut det vita vinet mot torr spansk sherry (fino) använder La Guita från bolaget och använder 1,5 dl per kilo kött och använder samma mängd salt och svartpeppar som tidigare….
    Den blir otroligt bra.
    Keep up the good work.
    Micke

  7. Pingback: Butifarra v2 « Coppa rules

  8. Hej, tack för inspirerande blogg. En fråga, min erfarenhet (har gjort färsk korv 3 gånger) är att om man använder annat fett än grisens ryggspäck så rinner det ur korven vid stekning. Prövade en av gångerna att använda karré och fett sidfläsk, när dessa grillades så rann allt fett ut och orsakade eldsvåda i grillen och själva korvarna blev torra. När man steker korv med ryggspäck så stannar det mesta av fettet kvar i korven då det är så fast i konsistensen. /Hälsning Lasse

  9. Har inte tänkt på det men jag tror du har rätt. Brukar försöka göra färsk korv på bog och späck om jag får tag på det. Det spelar också roll om man har lyckats få ihop en bra korvsmet. Dels så ska den vara iskall (nästan fryst) och sedan brukar jag blanda ungefär 10 minuter. Det gör att man ”binder” fettet så att det inte rinner ut så lätt.

Lämna en kommentar