Butifarra v2


Jag har provat att göra en enklare variant av Butifarra. Jag prövade först att göra den med bara salt och svartpeppar men efter tips från Micke så har jag haft i sherry och vitt vin. Enkel och väldigt god.

Du behöver

  • Fläskkött med minst 30% fett. Jag använde sidfläsk och karre. Iskallt.
  • 20 gram salt för varje kilo kött.
  • 6,5 gram svartpeppar per kilo kött.
  • 1,5 dl vätska per kilo kött. Jag använde hälften torr sherry och hälften vitt vin.

Gör så här.

  1. Mortla salt och svartpeppar.
  2. Mal köttet grovt.
  3. Blanda i kryddor och vätska.
  4. Mixa tills du får en bra smet. Cirka 10 minuter. Försök att hålla den så kall som möjligt.
  5. Smaka av smeten genom att göra ett stekprov.
  6. Stoppa korven i grisfjälster.
  7. Låt korvarna vila något dygn i kylskåp. Vänd då och då.
  8. Använd eller frys in.

6 reaktioner på ”Butifarra v2

  1. En äkta Katalansk Botifarra är just väldigt enkel i sina smaker, men med en finess.
    En variant är Botifarra de Bollets, en Botifarra med salt, svartpeppar och svamp.
    Kul att du gillade receptet Daniel.

  2. Pingback: Katalansk Butifarra med Kalabrisk ratatouille « Coppa rules

  3. Pingback: Ugnsbakade grekiska grönsaker | Coppa rules

Lämna en kommentar