Polenta med tomatsås


Polenta har för mig krävt tillvänjning. Dom första gångerna tyckte jag inte alls om det. Jag har långsamt lärt mig att gilla det och den här gången tyckte jag väldigt mycket om det. Det tar dock tid att göra polenta. Man måste röra konstant i ungefär en timme, enerverande eller rogivande beroende på hur man ser det.

Tomatsås

Jag började med att göra tomatsåsen. Jag gjorde den ganska ”torr”. Inte så stark men smakrik och ganska söt, även utan socker. Receptet kommer från Cucina Di Calabria.

Du behöver.

  • Grovt hackad lök.
  • Finhackad vitlök.
  • Hela burktomater, grovt hackade.
  • Riven basilika.
  • Flatbladig persilja, hackad.
  • Olivolja.
  • Salt och nyriven svartpeppar.

Gör så här.

  1. Bryn löken ett par minuter i olivolja tills den börjar bli genomskinlig.
  2. Lägg i vitlöken och låt den brynas tills den får lite färg.
  3. Lägg i tomater, hälften av basilkan, hälften av persiljan, salt och peppar. Låt det puttra i cirka 20 minuter.
  4. Rör ner resten av bailikan och persiljan och låt det puttra ett par minuter.

Polenta

Du behöver.

  • 1,5 dl Polenta
  • 6 dl vatten.
  • Salt.

Gör så här.

  1. Koka upp vatten. Salta.
  2. Häll långsamt, under omrörning, i polentan.
  3. Rör och puttra långsamt i ungefär 55 minuter. Tillsätt eventuellt lite vatten om det blir för torrt.
  4. Polentan är klar när den släpper från kastrullens kanter.
  5. Häll upp polentan på en yta av trä, till exempel en skärbräda.
  6. Skär upp och servera med tomatsåsen.

3 reaktioner på ”Polenta med tomatsås

  1. Ping: Polenta med fläskragu « Coppa rules

  2. Ping: Salsiccia i tomatsås med polenta « Coppa rules

  3. Ping: Vildsvinsgryta med polenta « Coppa rules

Kommentera

