Fransk lantkorv


Det som är speciellt med den här korven är att den stoppas i stora fjälster och att den kokas. Jag använde rakfjälster som jag hade över från när jag gjorde salami. Det blev två korvar på cirka 30 centimeter och 500 gram var. Nästa gång kommer jag nog att använde krokfjälster av nöt och göra lite mindre korvar. Korvarna ska hänga och mogna mellan två och fem dygn beroende på klimat. Jag lät dom hänga ute i tre och ett halvt dygn. Jag tänkte prova att göra en cassoulet men man kan också helt enkelt sjuda dom sakta i vatten någon halvtimme. Kom ihåg att pricka dom innan tillagning. Grundreceptet kommer ifrån Charcuterie and French Pork Cookery.

Du behöver.

  • Griskött med cirka 30 procent fett. Jag använde 80 procent karre och 20 procent sidfläsk.
  • 1,8 procent salt.
  • ”Fyra kryddor” med vitpeppar, muskotnöt, nejlika och ingefära.
  • Svartpeppar.
  • Torkad timjan.
  • Finhackad vitlök.
  • Socker.
  • Rött vin.

Gör så här.

  1. Håll köttet kallt. Nästan fryst.
  2. Mortla kryddorna och vitlöken.
  3. Mal köttet grovt.
  4. Blanda köttet med kryddorna, vitlöken och vinet.
  5. Blanda tills du får en bra korvsmet, cirka 10 minuter.
  6. Stoppa i fjälster och gör enskilda korvar på 20 till 30 centimeter.
  7. Låt korvarna mogna 2 till 5 dygn beroende på klimat.
  8. Frys in eller använd.
3 reaktioner på ”Fransk lantkorv

  1. Ping: Cassoulet med fransk lantkorv « Coppa rules

Kommentera

