Ragu på oxkind och grisskinnsrullad


Jag köpte ett par oxkinder och visste inte riktigt vad jag skulle göra med dom. Jag kom på att det kanske skulle passa att göra ragu napoletano av dom. Jag hittade en variant ett recept av  Sophia Loren där jag fyllde oxkinderna med pancetta, vitlök, torkad chili och persilja. En annan ingrediens som brukar användas i ragu napoletano är grisskinn. Jag hade lite över från när jag gjorde lardo. Jag gjorde en rulle med vitlök, persilja och torkad chili. Resultatet blev väldigt bra. Oxkind, 8 timmars långsam sjudning och grisskinn gjorde nog sitt till.

Du hehöver.

  • Oxkinder.
  • Grisskinn.
  • Pancetta, fint hackad.
  • Vitlök, fint hackad.
  • Hackad bladpersilja.
  • Torkad chili, krossad.
  • Ett par burkar hela tomater, körda genom en sil eller kvarn.
  • Ett glas rött vin.
  • Hackad lök.

Gör så här.

  1. Fyll oxkinderna med pancetta, vitlök, persilja och chili. Bind som en stek.
  2. Sprid ut vitlök, persilja och chili på grisskinnet. Gör en rullad och bind som en stek.
  3. Bryn oxkinder, grisskinnet och löken i olivolja tills du får bra färg, minst 10 minuter.
  4. Tillsätt vinet, skrapa upp från botten och låt vinet koka bort.
  5. Tillsätt tomater, chili och salt. Låt det sjuda i 8 timmar.
  6. Servera såsen till pasta och köttet separat med någon lämplig grönsak.

Kommentera

