Coppa och Bresaola hösten 2010 del 1


Att lufttorka i elastiska tubbandage kan tyckas konstigt men det har verkligen fungerat bra. Jag tänkte prova det under hösten med en enkel Coppa och Bresaola.

Coppa

Jag tänkte göra Coppa ungefär som jag gjorde sist fast ännu enklare. Först salta in en gång, sedan skölja av i vitt vin och till sist lufttorka med krossad svartpeppar i 3 månader.

Du behöver.

  • Fläskkarre, min vägde 1.393 g
  • 3,5% salt (49 gram)

Gör så här.

  1. Massera köttet med saltet.
  2. Lägg köttet med eventuella rester av saltet i en väl försluten plastpåse.
  3. Förvara köttet i kylskåp i 9 dagar. Vänd och massera dagligen.

Bresaola

Planen för bresaolan är att först salta in tillsammans med kryddor. Sedan skölja av med rött vin och sist lufttorka med krossad svartpeppar 3 till 4 veckor.

Du behöver.

  • Väl putsad rumpstek, min vägde 1.206 gram.
  • 2% salt (24 gram)
  • Kryddor efter smak. Jag använde socker, färsk rosmarin, färsk vitlök, kanel, muskotnöt, nejlikor, svartpeppar, lagerblad och enbär.

Gör så här.

  1. Krossa kryddorna och saltet i en mortel.
  2. Smörj in köttet med kryddorna och saltet.
  3. Lägg köttet och kryddorna i en väl försluten plastpåse.
  4. Förvara köttet i kylskåpet i 10 dagar. Vänd och massera dagligen.

Fortsättning följer.

10 reaktioner på ”Coppa och Bresaola hösten 2010 del 1

  1. Ping: Coppa hösten 2010 del 2 « Coppa rules

  2. Ping: Bresaola hösten 2010 del 2 « Coppa rules

  3. I vilken miljö torkar du coppan? Jag blir extremt nyfiken och sugen på att pröva, men betvivlar starkt att jag kan erbjuda rätt förutsättningar för att få köttet att torka :(.

  4. Jag har det hängande på en inglasad balkong ganska nära vattnet. Man får anpassa sig till årstiderna (vårsäsong och höstsäsong). Det största problemet att försöka lösa är att luftfuktigheten är såpass låg som den är 20-30 procent när man vill ha upp mot 70.

  5. vari ligger skillnaden att breasolan torkas i 3-4 veckor och coppan 3 månader? Är det nöt kontra gris?

    har precis fått en älgstek, vilken typ av torkning skulle du rekommendera för den? tack!

  6. Det stämmer, det är nöt kontra gris. Älg skulle jag lufttorka älgkött som nötkött, det vill säga ”älgbresaola”.

Kommentera

