Tidig provsmakning av salami hösten 2010


Salamin har hängt i 5 veckor och känns så pass hård att jag tyckte att den kunde provsmakas. Den har fortfarande en ganska vild och ung smak, särskilt av pepparen, som nog kommer att rundas av med tiden. Möglet har satt en väldigt bra prägel. Doften är helt underbar. Konsistensen är bra men kommer att bli bättre med tiden. Det är en bra ide att handhacka köttet istället för att mala det, men jag kunde ha packat salamin i fjälstren lite hårdare  så att jag fick en bättre tjocklek.

8 reaktioner på ”Tidig provsmakning av salami hösten 2010

  1. Blir hungrig av dem där bilderna! ..jag har precis börjat med lufttorkning av kött och följer din blogg med stort intresse! Men jag undrar lite i vilken miljö du hänger dina korvar och köttstycken? Själv har jag precis ”byggt” om kylskåpet med hjälp av en luftfuktare, hygrostat och extern termostat – håller på med en testkörning just nu..sen blir det förhoppningsvis dags för salami!

  2. Jag lufttorkar på en inglasad balkong så jag har inte så stor kontroll på miljön som du kommer att ha utan får förlita mig på säsongen (våren och hösten).

  3. Staffan, vad använde du för hygrostat? Kan du sänka luftfuktigheten i skåpet? Min ligger konstant över 91% i mitt skåp.

  4. Mitt problem är det omvända. Ute är luftfuktigheten många gånger 20 till 30 procent. Jag får många gånger försöka få upp den genom bunkar med vatten och blöta handdukar. Jag siktar på en luftfuktighet på ungefär 70 procent.

  5. En undran… Låter du salamin hänga i rumstemp ett dygn innan du påbörjar torkningen? Har sett en del recept där dom gör det.
    Du har en helt underbar sida! Jag läser, tittar och njuter! Ser fram emot fler uppdateringar!
    Maria

  6. Tack. Nej, inte än. Mest för att jag inte har haft någon bra plats att hänga på. Men temperatur och luftfuktighet är bland det viktigaste för att lyckas.

Kommentera

