Fyllda Kibbeh


Jag har skrivit om Kibbeh förut. Då gjorde jag en enkel variant där jag grillade Kibbeh-smeten. Det här är en klassisk variant av Kibbeh. Man gör en fyllning med lammkött och pinjenötter som man sedan fyller bollar av Kibbeh med. Servera med citron och en enkel yogurtsås. Ganska mycket jobb men otroligt gott. Jag använde fårkött men det går också bra med lammkött.

Du behöver.

  • Rå Kibbeh gjord på lammkött kryddad med kanel, svartpeppar och kryddpeppar.
  • Lammkött, finmald.
  • Kanel.
  • Svartpeppar.
  • Kryddpeppar.
  • Flatbladig persilja, finhackad.
  • Finhackad, lök.
  • Pinjenötter.

Gör så här.

  1. Bryn pinjenötterna några minuter i olja på ganska hög värme.
  2. Ta upp pinjenötterna och lämna kvar oljan.
  3. Lägg i köttet och bryn några minuter till du går lite färg.
  4. Lägg i lök, kryddor och salt.
  5. Bryn tills löken mjuknar, cirka 10 minuter.
  6. Lägg i persiljan och pinjenötterna. Rör om och ta från värmen.
  7. För varje boll gör du så här. Ta en bit Kibbeh, ungefär som ett ägg. Gör ett hål med pekfingret. Tryck, gradvis, en fördjupning i Kibbeh. Försök att göra väggen så tunn som möjlig. Fyll håligheten med fyllningen. Förslut bollen. Medans du jobbar är det bra att blöta händerna med kallt vatten.
  8. Stek bollarna på hög värme i olja. Låt dom sedan rinna av på papper.
  9. Servera.

4 reaktioner på ”Fyllda Kibbeh

  1. Det är en klassisk rätt som är vanlig i Libanon och Syrien. Jag har dock aldrig stött på det på en restaurang. Den här fyllda varianten är verkligen otroligt god, rekomenderas.

  2. Vad roligt. Matkutluren tar sig underliga vägar ibland. Jag har en kompis från Libanon som har den som nostalgisk barndomsmat. En riktig klassiker.

Lämna en kommentar