Grillad kibbeh med gurk och yoghurt-sallad


Kibbeh är en smet med finmalet lammkött och bulghur som är vanlig i Syrien och Libanon. Man kan använda den till ett stort antal rätter. Jag valde att göra enkla biffar som jag grillade och serverade med en gurk och yogurt-sallad. Tänk på att göra biffarna platta för smeten är ganska kompakt. Recepten kommer ifrån Middle Eastern Cookery av Arto Der Haroutunian.

Kibbeh

Jag valde att göra kibbeh med lammstek för jag ville ha kött med så lite fett som möjligt.

Du behöver.

  • 250 gram Lammkött, finmalt.
  • 175 gram bulghur, fint.
  • 1 liten finhackad lök.
  • Malen svartpeppar.
  • Torkad chili. Jag använde turkisk.
  • Mortlad kryddpeppar.
  • Salt.

Gör så här.

  1. Skölj bulghurn och sprid sedan ut den på ett fat.
  2. Blanda köttet med kryddorna och lite vatten väl.
  3. Blanda bulghurn med köttet. Jobba med smeten i cirka 10 minuter.
  4. Gör biffar av smeten.
  5. Grilla biffarna.

Yoghurtsallad

Jag valde att göra med färsk mynta men man kan även använda torkad.

Du behöver.

  • Yoghurt.
  • Gurka. Skalad, urkärnad och finhackad.
  • Färsk mynta, fint strimlad.
  • Vitlök, finhackad.
  • Salt.

Gör så här.

  1. Blanda yoghurten med resten av ingredienserna.

Servering

Servera den grillade kibbehn med yoghurtsalladen.

3 reaktioner på ”Grillad kibbeh med gurk och yoghurt-sallad

  1. Ping: Fyllda Kibbeh « Coppa rules

Kommentera

