Apelsinmarmelad


Jag har aldrig gjort marmelad förut men blev sugen när jag i Solens mat nyligen såg en äldre dam på Sicilien som gjorde apelsinmarmelad. Jag hittade nästan samma recept i ”Science in the Kitchen and the Art of Eating Well” av Pellegrino Artusi som är en klassisk Italiensk kokbok från 1891. Pellegrino hade med citroner och rom. Jag behöll citronen men uteslöt romen.

Du behöver.

  • Apelsiner.
  • En citron, halverad.
  • Lika mycket socker som apelsiner, i vikt.
  • Vatten till hälften av apelsinernas vikt.

Gör så här.

  1. Stick hål på apelsinerna med en gaffel och låt dom ligga i blöt under tre dygn. Byt vatten två gånger om dagen.
  2. Skär av ändarna och skär upp apelsinerna i smala klyftor, cirka en halv centimeter tjocka.
  3. Koka apelsinerna tillsammans med vattnet i 10 minuter.
  4. Lägg i citronen och sockret, rör om. Låt det koka i cirka 35 minuter eller tills den är färdig. För att kontrollera om marmeladen är färdig lägger du lite på en tallrik, låter svalna något och dra ett streck genom massan. Blir strecket kvar är marmeladen klar
  5. Häll upp marmeladen i rengjorda burkar.

9 reaktioner på ”Apelsinmarmelad

  1. Pingback: 2010 in review « Coppa rules

  2. Det frigörs pektin från skalen som hjälper till att stabilisera marmeladen. Om det är kärnor i apelsinerna kan man lägga dem i en ren tesil eller dylikt och ha med under kokningen. Detta ger mer pektin.

  3. Hej!
    Vad kul att hitta det här receptet för jag har oxå sett den damen när hon gjorde marmelad och hur viktigt det var att bli av med det beska…kul, ska prova dett. Slog på apelsinmarmelad italiensk….

  4. Hej. Vad skall orsaken vara till att man skall punktera och blötlägga apelsinerna? Vore intressant att ta del av teorin bakom det.

  5. Hej! Marmeladen blev ganska lös och inte så fast. Har du något tips på vad jag skulle gjort annorlunda för att få den tjockare i konsistensen?

  6. Inga direkta tips. Jag kokade min tills den blev klar. Ta upp lite, låt det svalna och kontrollera. Man skulle nog kunna prova med ”syltsocker” också.

Lämna en kommentar