Spansk lammstek med potatis


Det här är en lammstek med en typiskt spansk marinad som innehåller bland annat rökt paprika, sherry och timjan. Det passar också väldigt bra att låta potatis ugnsbaka tillsammans med lammet. Rökt paprika, vitlök och potatis är en grym kombination.

Som tapas innan serverade jag dels grön sparris med spiskummin-majonäs. På spanskt vis brässerade jag sparrisen i olivolja tillsammans med bankad vitlök. Till det serverade jag en majonäs kryddad med lite spiskummin. Jag hade också piementos de padron. Det är små gröna paprikor som man steker i olivolja och kryddar med flingsalt. Otroligt gott. Enda problemet är att det är svårt att hitta dom. Avslutningsvis hade jag även egen chorizo.

Spansk lammstek med potatis - 1

Jag gjorde min lammstek i en ganska varm ugn. 250 grader i en kvart för att bryna den och sedan 175 grader tills den blev färdig (58 grader i innetemperatur). Om jag inte skulle ha gjort potatisen tillsammans med lammet hade jag använt en lägre temperatur, (under 100), efter bryning.

Till lammet serverade jag förutom potatis även haricots verts, även dessa stekta i olivolja med bankad vitlök.

Du behöver.

  • En lammstek med ben.
  • Olivolja
  • Sherry
  • Vinäger
  • Salt
  • Svartpeppar
  • Rökt paprika (stark och söt)
  • Turkisk chili
  • Lagerblad, krossad,
  • Torkad timjan
  • Torkad rosmarin
  • Torkad oregano
  • Citronsaft
  • Vitt vin
  • Fast potatis. Skalad och i klyftor.

Spansk lammstek med potatis - 2

Gör så här.

  1. Gör en marinad med allt (utom potatis) samt lite vatten.
  2. Låt lammsteken marineras minst ett dygn, gärna längre.
  3. Sätt ugnen på 250 grader.
  4. Lägg lammet i en ugnsform (spara marinaden) och ställ in den i ugnen.
  5. Låt lammet brynas i ungefär en kvart tills den har fått bra färg. Vänd då och då.
  6. Sänk värmen till 175 grader.
  7. Låt lammet ugnsbakas till den har fått en innetemperatur på några grader under 58 grader. Vänd då och då. Pensla med marinaden då och då.
  8. Lägg potatisen i ugnsformen ungefär en timme innan lammet är färdigt.Vänd då och då.
  9. Ta ur lammet och låt det vila under folie minst 10 minuter, det ska då gå upp till 58 grader.
  10. Servera.
2 reaktioner på ”Spansk lammstek med potatis

Kommentera

