Kyckling med chorizo och rött vin


Det här är en spansk kycklingrätt som kryddas framförallt med chorizo. Den spanska chorizon är, till skillnad från den mexikanska, oftast lufttorkad. Jag hade tyvärr ingen egen men jag hittade en bra stark variant (picante) som blev väldigt bra. Som sprit använde jag brandy men cherry skulle nog också bli väldigt gott. En otroligt mustig rätt med kort tillagningstid.
Jag ville ha servera en grön grönsak till och bestämde mig för haricot verde och pimientos de padron. Jag ugnsbakade grönsakerna med olivolja, bankad vitlök och lite salt.

Du behöver.

  • Styckad kyckling.
  • Mjöl.
  • Lufttorkad spansk chorizo. Skivad.
  • Lök. Hackad.
  • Morot. Fint hackad.
  • Vitlök. Fint hackad.
  • Hackad persilja.
  • Pimiento. Grillad och skalad röd paprika. Grovt hackad.
  • Brandy.
  • Rött vin.
  • Lagerblad.
  • Torkad timjan.
  • Olivolja.
  • Salt.

Gör så här.

  1. Värm en gryta med olivolja.
  2. Mjöla kycklingbitarna och bryn dom till dom får bra färg.
  3. Lägg i lök, morot, chorizo, vitlök. Bryn tills löken mjuknar. Lägg i vitlöken sist.
  4. Häll i brandy och skrapa upp.
  5. Lägg i Pimiento, persilja, lagerblad och timjan. Häll i rött vin. Salta.
  6. Puttra under lock tills kycklingen är färdig. Ungefär 20 minuter. Vänd då och då.
  7. Servera med vald grönsak.
2 reaktioner på ”Kyckling med chorizo och rött vin

  1. Ping: Salsiccia Di Calabria och Spansk Chorizo | Coppa rules

Kommentera

