Culatello del 2


Skinkorna har saltats i 21 dagar och det har blivit dags att lufttorka dom. Traditionellt så vill man slå in dom i urinblåsan från gris men det har jag aldrig lyckats få tag på. Jag brukar klippa upp rakfjälster istället och slå in dom i det. Det är lite pill men det blir bra. Jag var lite osäker på om jag skulle krydda skinkorna med svartpeppar eller inte. Jag valde att göra det på fioccon, den lilla skinkan, medan jag lät culatellon vara utan kryddor. Jag valde att använda jutesnöre itstället för vanlig tråd för jag ville ha något som var starkare. Vikten på culatellon blev drygt 4 kilo och fioccon cirka 1.6 kilo.
Du behöver.

  • Insaltad culatello och fiocco.
  • Rött vin.
  • Eventullt grovt krossad svartpeppar.
  • Rakfjälster.
  • Bindtråd. Jag använde jutesnöre.

Gör så här.

  1. Skölj av skinkorna med rött vin.
  2. Krydda eventuellt med svartpeppar.
  3. Klipp upp rakfjälster och klä skinkorna.
  4. Knyt skinkorna. Se http://www.youtube.com/watch?v=KVMSZHFt51E för att se hur det går till.
  5. Häng och luftorka i cirka 15 grader och 70% luftfuktighet. Målet är att Culatellon ska hänga 14 månader och fioccon 5 månader.
8 reaktioner på ”Culatello del 2

      • Ser lovande ut. Skall köpa utegris-flässkarre för att göra koppa i morgon. Kanske skall man se efter en skinkstek oxå, vet inte vilsken del av baken den är ifrån, men viktmässigt så brukar dom väl ligga på samma vikt som fioccon? Att vänta ett halvår känns väldigt långt.

  1. @Rolf Tack så hemskt mycket. Det är plasttarm, eller hur? Jobbar man med den som med vanliga fjälster. Ska prova snart.
    Fick min första leverans från KA-Lundgren idag. Otroligt trevliga att ha och göra med. Tack för tipset och tack än en gång för paketet.

  2. Ping: Fiocco misslyckande | Coppa rules

Kommentera

