Guanciale med milda kryddor


Jag tänkte prova att göra guanciale med lite mildare kryddor än förra gången då jag gjorde den med ganska mycket chilin. En annan sak som skilljer är att jag tänkte krydda två gånger. En gång under saltningen och en gång under lufttorkningen. Under saltningen använder jag färsk rosmarin, salvia, hel krossad kanel, lätt krossad svartpeppar och lite vitt vin. Under lufttorkningen tänkte jag använda svartpeppar.
Jag fick tag på en ganska liten griskind (218 gram) från Domta hos Oaxen skafferi. Den var dels ganska välputsad och sedan så är dom här grisarna ganska små.

Du behöver

  • Griskinder.
  • 3,5 % fint salt utan jod.
  • Svartpeppar, lätt krossad.
  • Lite hel kanel, lätt krossad.
  • Färsk rosmarin.
  • Färsk salvia.
  • Vitt vin.

Gör så här.

  1. Gnid in griskinderna med salt, svartpeppar, kanel, rosmarin, salvia.
  2. Lägg köttet med kryddorna i en plastpåse. Fukta med lite vitt vin och förslut sedan.
  3. Lägg i kylskåpet 5 dygn. Vänd och massera dagligen.
  4. Skölj av med vitt vin och badda på krossad svartpeppar.
  5. Lufttorka med 70% luftfuktighet i 15 grader ungefär 1 månad.
4 reaktioner på ”Guanciale med milda kryddor

  1. Jag får snart ett par grishuvuden från en arbetskamrat som slaktar sina 3 sommargrisar snart. Är det svårt för en amatör att skära ut kinderna tror du? Är det något mer på huvudena man kan ta rätt på. Jo just det det finns väl recept på gristunga som kokas och sedan äts kall som charkuturie. Jag kommer defenitivt köra det här receptet till griskinderna. /Lasse

Kommentera

