Asadoinspirerad högrev


Jag har förut provat att göra det här med kalvbringa. I stort sett använde jag samma metod fast med högrev och lite tips från http://www.asadoargentina.com. Jag hade turen att ha en riktigt god ekologisk bit högrev med bra marmorering. Det skulle nog bli ännu bättre med ett högrevshjärta istället men det blev riktigt gott ändå.

Till köttet serverade jag rysk sallad och ugnsstekt grön sparris och pimientos de padron. Pimientos de padron är en mild grön chili som vanligtvis brukar stekas i olja och sedan serveras med flingsalt som tapas.

Som sås hade jag en väldigt lyckad chimichurri med lök, vitlök, röd paprika, tomat, persilja, oregano, turkisk torkad chili, vinäger, olivolja och framförallt rökt spansk paprika. Som vinäger använde jag en mild fransk sort, melfor, som är väldigt mild och god. Rekomenderas. Jag lät även såsen mogna över natten för att smakerna skulle sätt sig.

Du behöver.

  • Högrev.
  • Salt.
  • Vatten.
  • Vitlök. Finhackad.
  • Olivolja.

Gör så här.

  1. Jag började med att låta högreven ligga fritt på ett galler i kylskåpet ett dygn. Vänd då och då. Ta fram den ett par timma innan den ska tillagas.
  2. Gör en saltlag med vatten, salt och vitlök.
  3. Sätt ugnen på cirka 80 grader.
  4. Bind högreven som en stek.
  5. Sätt in högreven i ugnen. Penska den med saltlagen då och då. Vänd en gång i timmen.
  6. Ta ut den när den är färdig och låt den vila under folie minst 20 minuter. Jag lät min gå till 65 grader och det tog 6 timmar.
  7. Skär upp köttet och servera med valda tillbehör.
2 reaktioner på ”Asadoinspirerad högrev

  1. Det enda stället som jag har hittat som brukar ha det är Hötorgshallen. Den här gången, dock, så hade jag turen att hitta det i den lokala Vi-butiken (Hornstull).

Kommentera

