Salame Milano


Salame Milano är ansedd som en mild salami. Kryddningen är enkel med peppar vitlök. Det som är roligt med den är att den ibland görs med en blandning av nötkött och griskött och det ville jag prova. Som nötkött använde jag välmarmorerad högrev. Till skillnad från till exempel fänkålssalamin så ska både kött och fett malas. Jag valde att ha vitt vin (ungefär 0,5 dl per kilo kött) men man kan byta ut det mot lite socker istället om man vill.

Du behöver.

  • 50 procent griskött. Jag använde bog.
  • 30 procent nötkött. Jag använde högrev.
  • 20 procent grisfett.
  • 25 gram salt per kilo kött.
  • Finmalen vitpeppar och krossad svartpeppar.
  • 0.5 dl vitt vin per kilo kött.
  • 1 vitlöksklyfta per kilo kött.
  • Nötfjälster. Jag använde rakfjälster.

Gör så här.

  1. Kyl köttet iskallt.
  2. Mortla vitlöken fint och blanda med vinet. Kyl.
  3. Mal köttet grovt.
  4. Blanda köttet med kryddorna och vitlöksvinet. Mixa och knåda ungefär 10 minuter.
  5. Lägg korvsmeten i en väl försluten plastpåse och låt den vila ett dygn i kylskåp.
  6. Lägg fjälster i blöt tills dom mjuknar, någon timme. Byt vatten några gånger under tiden. Spola igenom. Jag brukar också hälla igenom vinäger.
  7. Stoppa salamin så hårt som det går. Försök och se till att det inte blir några luftfickor. Bind salamin med tråd för att göra den ännu hårdare.
  8. Häng salamin i 20 grader med hög luftfuktighet, helst över 80 procent i 3 dygn.
  9. Lufttorka salamin i cirka 15 grader med minst 70 procent luftfuktighet i ungefär 3 månader.
13 reaktioner på ”Salame Milano

  1. Vackert!

    Kan du inte göra ett inlägg om utrustning?
    Jag är nyfiken på hur du förvarar korven under hängningen! Men även de andra prylarna du använder.. Min mormor visade mig sitt korvhorn som hon har använt i alla tider. Lite skillnad mot den maskin som de flesta använder.

  2. Hej!

    Jag har följt din blogg ett tag och är sjukt impad av de godbitar du producerar. Jag har precis byggt färdigt ett eget kureringsskåp för att kunna lufttorka året om och jag har sneglat mycket på dina recept när jag prövat mig fram. Det du skriver är mycket inspirerande!

    En undring. När du skriver ”grisfett”, vad är det mer specifikt du använder och vart får du tag på det?

  3. Tack! Det är oftast ifrån sidan. Jag brukar oftast köpa mitt kött i någon av hallarna i Stockholm (typ Hötorgshallen) och där har dom grisfett färdigt att köpa.

  4. Ping: Provsmakning av Salame Milano | Coppa rules

  5. Ping: Salame Piacentina | Coppa rules

Kommentera

