Stekta kycklinglår


Det här är ett enkelt sätt att steka kycklinglår inspirerat av Jacques Pepin. Hemligheten är att skära upp den så att den blir ganska platt, vilket gör att man kan steka den bara på skinnsidan. Kycklingen blir saftig och skinnet blir krispigt. Jag serverade med ett enkelt potatismos.
Du behöver.

  • Kycklinglår.
  • Olja och smör.
  • Salt och peppar.
  • Champinjoner, grovt skurna.
  • Schalottenlök, finhackad.
  • Väl vald sprit, jag använde brandy.
  • Vitt vin.
  • Blandade finhackade örter. Jag använde persilja, körvel och dragon.

Gör så här.

  1. Snitta kycklinglåren på varje sida om benet så att den blir platt. Salta och peppra.
  2. Stek kycklinglåren i olja och smör med skinnsidan ner tills den blir färdig. En kvart ungefär.
  3. Ta upp kycklingen och håll den varm.
  4. Stek champinjonerna i samma panna några minuter till mjuknar.
  5. Lägg i löken och låt den steka med några minuter.
  6. Skrapa ur pannan, först med sprit och sedan med vinet. Reducera tills du får en bra sås.
  7. Dra panna av värmen och rör ner örterna samt lite smör.
  8. Servera kycklingen med såsen.
2 reaktioner på ”Stekta kycklinglår

  1. Låter mycket gott! Det händer at jag frångår mina principer, och köper kycklinglårfiléer, baknar ut dem, steker i smör och olja och pressar citron över, samt slänger i kapris framåt slutet.
    Dessa låt låter som något jag borde pröva!

  2. Ja, jag brukar också köpa hel kyckling, men jag blev sugen när jag såg Jacques (fast food my way på youtube) göra dom. Enkel, snabb (och lite lyxig) vardagsmat.

Kommentera

