Provsmakning av Bresaola hösten 2011


Efter en månads lufttorkning så var bresaolan fortfarande ganska mjuk så jag lät den hänga ett tag till. Den har nu hängt i två och en halv månad och det har blivit dags att provsmaka den. Konsistensen är ganska mjuk. Lite speciellt innan man har vant sig. Smaken är mild och med en diffus kryddighet. Det är svårt att urskilja en enskild krydda. Det som slår igenom är en ganska tydlig smak från möglet. Lite åt ädelosthållet. Nöjd.

7 reaktioner på ”Provsmakning av Bresaola hösten 2011

  1. Hej,

    Lånade ett recept av dig på lufttorkad salami. Allt enligt recept med fermentering i ugnen med en braspanna med vatten under ca 20 grader i tre dygn. Det jag bytte ut var grisen mot rådjur då jag hade 1,5kg över.
    Nu till problemen. Malde på grov skiva en gång. Fettet ”står ut” i fjälstret och ser inte så bra ut för en icke korvälskare. Sen har korvarna blivit väldigt platta trots att dom hängt i snöre rakt ner. Inte i press. När jag skär i mina korvar så är det lite ”trådigt” i mitten och mer homogent mot kanterna. Kan det vara så att korvarna torkat utifrån och in trots fermenteringen i tre dagar i ugnen med hög fuktighet?
    När jag läser din blogg lite grundligare så ser jag att du låtit möglet dra ett par dagar. Jag gjorde inte det och det kan nog vara därför det inte fäst riktigt.
    På det igen…

  2. Det kan vara så att det har varit för låg luftfuktighet. I det fallet så kan det torka för snabbt. Mögel kan vara ganska svårt att få till. Jag brukar som sagt skrapa ner lite mögel ifrån till exempel en brieost i lite ljummet vatten. Sedan låter jag det stå ett par dagar i rumstemperatur. Penslas sedan på. Lycka till!

  3. Hej Daniel!

    För att lyfta en gammal tråd. Jag har två bresaolor hängandes i mitt kureringsskåp här. Lite worried för dem luktar faktiskt inget vidare alls och de är efter en månad fortfarande rätt blöta på ytan.

    Jag börjar tro att någonting är rätt galet med dessa, så dom åker nog i sopen snart. Vad tror du kan ha gått snett här? Jag har en hel del salami i skåpet som inte alls lider av samma problem och dom torkar fint i sin takt. Jag har följt ditt tillvägagångssätt rätt slaviskt men jag har bytt ut lite av saltet mot kureringssalt (nitrit/nitrat) mest för säkerhetens skull. Det borde kvitta tycker jag

    Skåpet håller mellan 70-73 i RH och mellan 14,2-14,6 grader 24/7.

    Kan det vara så att jag borde torkat dem bättre efter insaltningen och innan jag wrappade upp dem i fjälstren kanske? Alla idéer tas tacksamt emot.

    Off topic: Du ska bara veta vad du ställt till med här, hahaha. Du har inspirerat till ett intresse hos mig som tar _rätt_ mycket av min tid (och min boyta, hahaha) i anspråk… Tack för det! 🙂

  4. Jag kan tänka mig ett par saker. Det första är om saltet inte har hunnit tränga in ordentligt. Det borde inte vara fallet eftersom dom är blöta på ytan. Det andra är att du har lite för hög luftfuktighet. Prova och sänka lite kanske. Det tredje är att det kan vara för lite ventilation (kan förklara lukten). Jag brukar ha mitt torkskåp lite på glänt. Lycka till!

  5. Bra input! Tack!
    Jag ska testa att sänka luftfuktigheten litegrann. Tror nog att ventilationen borde räcka. Jag har ett dussin hål på typ 5mm i botten av skåpet och en fläkt i taket som går 3 minuter var fjärde timme samt ifall luftfuktigheten sticker iväg över 72. Så jag trooor det borde hålla luftutbytet i schack. Dessa bitar hängde i bak-kant av skåpet och där blir det fuktigare än i framkant eftersom det blir kondens på kyl-aggregatet. Det kan nog också spela in. Men jag ska sänka luftfuktigheten lite så får vi se vad det ger! Det finns ju inget som säger att mätaren inte visar en smula fel 🙂

    Jag bugar och bockar för tipsen!

Kommentera

