Köttnudlar


Det här är ännu ett recept av Pellegrino Artusi ur Science in the kitchen and the Art of Eating Well. Det påminner ganska mycket om gnocchi med potatis och kyckling.

Nudlarna ska ha samma form som en annan nudelsort som heter passatelli och man ska använda ett speciellt vertyg som man pressar degen igenom. Jag hade inte det utan jag rullade ut och knipsade av istället.

Man ska göra nudlarna med nötkött och märg. Jag gjorde det enkelt för mig och använde en bit kalvlägg både för kött och märg. Jag fick inte tag på oxlägg men det tror jag blir ännu bättre med det.

Jag blev först nyfiken och ville testa på grund av namnet, köttnudlar. Resultatet är inte vackert men otroligt gott.

Du behöver.

  • Malet nötkött. Jag använde kalvlägg och malde det mellangrovt.
  • Märg. Jag tog märgen från kalvläggen.
  • Riven parmesan.
  • Ströbröd.
  • Smör.
  • Några äggulor.
  • Salt och peppar.
  • Lite riven muskotnöt.
  • Köttfond

Gör så här.

  1. Blanda märg och smör med hjälp av en kviv.
  2. Blanda märgsmöret med det malda köttet. Blanda i ströbröd, parmesan och äggulor. Smaka av med salt, peppar och muskot.
  3. Forma nudlar av degen.
  4. Sjud nudlarna i köttfond cirka 10 minuter.
  5. Servera.
Kommentera

