Bresaola hösten 2011


Jag har använt ungefär samma metod som jag använde sist med en stor skillnad. Jag tänkte prova att klä den med stora nötfjälster istället för tubigrip. Jag har också ändrat kryddningen lite grann. Lade till timjan, bytte ut muskotnöt mot muskotblomma och tog bort sockret. Jag hade problem att få tag på rumpstek så jag tog innanlår istället.
Du behöver.

  • Rumpstek om du får tag på det.
  • 2 procent salt för varje kilo kött.
  • Kryddning till insaltning. Jag använde rosmarin (färsk och torkad), timjan (torkad), färsk vitlök, kanel, muskotblomma, nejlikor, svartpeppar, lagerblad, enbär.
  • Krossad svartpeppar som kryddning under lufttorkning.
  • Rött vin.

Gör så här.

  1. Putsa köttet så att det har en bra form.
  2. Blanda kryddor och salt. Smörj in köttet noga med kryddorna.
  3. Lägg in köttet och kryddorna i en försluten påse.
  4. Lägg påsen i kylskåpet i 10 dagar. Vänd och massera dagligen.
  5. Ta ut köttet och torka av det. Skölj med rött vin. Badda på med den krossade svartpepparen.
  6. Klä köttet med fjälster. Jag använde uppklippta nötfjälster. Knyt den som en salami.
  7. Lufttorka i cirka 15 grader med 70 procent luftfuktighet i minst 1 månad.
16 reaktioner på ”Bresaola hösten 2011

  1. Ping: Provsmakning av Bresaola hösten 2011 | Coppa rules

  2. hej!
    först måste jag bara tacka för en kanonblogg!

    sedan har jag en liten fråga.
    när du sköljt köttet med vinet, torkar du då av det? har en bit älg i kylskåpet i kryddblandningen just nu. har dock inte fått tag på fjälster så jag kommer köra sönder elastiskbinda.

    tack på förhand.

  3. hej igen!
    måste bara fråga en till liten fråga. mitt innanlår av älg har nu hängt i en vecka i sådan där elastisk strumpa. när jag känner på den känns den hård. är det som det ska vara eller är luftfuktigheten för låg?

  4. Det kan vara så att luftfuktigheten är lite för låg. Man kan också bedra sig på hårdheten. Den kan kännas hård men sedan visa sig ha bra konsistens ändå. Jag skulle satsa på att lufttorka ungefär en månad och försöka höja luftfuktigheten så mycket som möjligt under den tiden.

    • tackar tackar. ja jag ska försöka höja fuktigheten. lär nog återkomma med fler frågor alternativt ett resultat. är det ok att länka till din blogg?

  5. Ping: Lufttorkad hjort | Coppa rules

  6. Nötköttet i butikerna är ju i regel hängmörat eller mörat på annat sätt. Är det bra om köttet sedan skall torkas eller skall man försöka få tag på mer nyslaktat icke mörat kött?

  7. Jag har funderat på samma sak. Det kött man köper är inte direkt nyslaktat. Det borde vara mindre risk för bakterier om det är nyslaktat.

  8. Det spelar inte så stor roll eftersom man salt i förhållande till köttets vikt. Man får försöka att se till att man har tillräcklig tid för att att saltet ska tränga in. För bresaola är det ungefär 10 dagar.

    • Det kan vara lite svårt att få bra. Bresaola gör på magert kött och om man inte har en jämt och hög luftfuktighet så är det lätt att det blir torrt.

Kommentera

