Provsmakning av Lomo embuchado


Lomo’n har hängt i 8 veckor och det har blivit dags att provsmaka. På det hela taget är jag nöjd med resultatet. Konsistensen är fast men inte torr, känner man på utsidan så är den stenhård. Fläskfile innehåller knappt något fett och det märks. Man får skiva den i tunna skivor. Smaken är ganska salt men bra. Mycket smak av både oregano och rökt paprika. Nästa gång ska jag nog använda lite mindre kryddor så att det blir en mer framträdande köttsmak. Det ska bli intressant att se om kryddorna klingar med tiden.

8 reaktioner på ”Provsmakning av Lomo embuchado

  1. Hallå!

    Grym blogg! Kollar dagligen i hopp om uppdateringar=)
    Jag har dock en liten fråga. När du liksom lufttorkar saker, och låter korvar hänga osv. Vart hänger du dem? Jag som bor i en stor etta, finns det hopp eller måste jag ha någon form av skåp?
    Och andra frågan; köp av köttkvarn. Vad bör man tänka på?

    Tusen tack på förhand och keep up the good work!!

  2. Tack. Jag hängde länge på en inglasad balkong. Det fungerar ganska bra, det kan bli lite för torrt, men man är begränsad till höst och vår. Jag har till slut skaffat ett kylskåp, en universaltermostat och en luftfuktare med hygrostat, se https://copparules.wordpress.com/2011/06/17/lufttorkning/ vilket gör att jag dels kan göra längre projekt på 6-12 månader och dels kan lufttorka året runt. Jag har en Braun Power Plus 1500 som köttkvarn. Det viktigaste att tänka på är att den har en stark motor. Jag är väldigt nöjd med min Braun, jag har till och med lyckats hacka grisskinn med den. Jag stoppar inte korv med min köttkvarn utan har en korvstoppare till det.

  3. Hej,

    Du pratar om en luftfuktare med termostat. Vad är det för märke och var har du köpt den? Har länge letat men inte hittat.

  4. Ping: Provsmakning av spansk chorizo sommaren 2011 « Coppa rules

  5. Blev mycket inspirerad och tänkte göra egen Lomo, problemet kom då jag inte fick tag i Rakfjälster. Så lite besviket började jag lufttorka mina saltade fläskfiler utan fjälster. Har du något tips gällande hur lång tid de bör torkas då? De hänger på en Vind i höstklimatet.

  6. Det du kan råka ut för är att dom blir för torra, särskilt på utsidan. Försök att hålla hög luftfuktighet. Jag har provat att lufttorka med tubigrip som fordral istället för fjälster och det har fungerat ganska bra. Den bör vara klar när den har förlorat ungefär 40% av sin vikt.

Kommentera

