Katalansk Butifarra med Kalabrisk ratatouille


Butifarran som jag gjorde sist blev verkligen otroligt bra. Jag ville servera den grillad med en matig grönsaksröra. Jag hittade en Kalabrisk variant av ratatouille i Cucina Di Calabria med vitlök, torkad chili, oregano och potatis. Butifarran gned jag in med olja och grillada sedan sakta i en halvtimme.
Du behöver.

  • Lök. skivad.
  • Vitlök, finhackad.
  • Äggplanta, skalad och klyftad.
  • Hela tomater på burk, grovt hackad.
  • Röda och gula paprikor, tärnade.
  • Potatis, skalad och tunnt skivad.
  • Torkad chli. Jag använde turkisk.
  • Torkad oregano.
  • Salt.

Gör så här.

  1. Bryn löken i olivolja tills den mjuknar.
  2. Lägg i vitlöken någon minut.
  3. Lägg i äggplanta och bryn tills den mjuknar.
  4. Ta upp lök och äggplantsblandningen och lägg den i en bunke.
  5. Häll i mer olivolja och bryn paprikan tills den mjuknar och får lite färg.
  6. Ta upp paprikan och lägg den i bunken.
  7. Bryn potatisen på samma sätt och lägg den sedan i bunken.
  8. Lägg i tomaterna, oreganon, chilin och salt.
  9. Låt tomatsåsen puttra en kvart.
  10. Lägg grönsakerna i tomatsåsen och värm under omrörning.
  11. Servera med grillad korv.
Kommentera

