Saucisse de Toulouse


Det här är en enkel fransk klassisk korv. Den är mest känd för vara en viktig del i Cassoulet från Toulouse. Jag valde en enkel kryddning med vitpeppar och socker som Jane Grigson beskriver i Charcuterie and French Pork Cookery.

Du behöver.

  • Griskött. Jag använde 80% karre och 20% procent färskt sidfläsk. Grovt malet och kallt.
  • Salt, jag använde ungefär 1,8%.
  • Socker, ungefär hälften av saltet.
  • Vitpeppar, efter smak.
  • Grisfjälster, ungefär 1 meter för varje kilo korv (med lite mån).

Gör så här.

  1. Blanda köttet med kryddorna tills du får en bra smet. Smaka av.
  2. Stoppa korvar cirka 15 cm.
  3. Låt korvarna mogna något dygn i kylskåpet. Jag brukar hänga upp dom i ställningen till en saftsil för att dom ska hänga så fritt som möjligt.
  4. Använd eller frys in.
5 reaktioner på ”Saucisse de Toulouse

  1. Jag har varit usel på att läsa andra bloggar. Nu är jag tillbaka hos dig, och drabbas av akut begär till dessa korvar.
    Brukar köpa Toulouse hos Sandströms, men det var nu ett tag sedan. OM inte 2011 blir mitt korv-år (har tjatat på mig själv i åratal), så vet jag inte vad jag gör :/

  2. Välkommen tillbaka. Korven blev väldigt god, roligt med vitpeppar. Själv ska jag försöka att göra lite franska charkuterier i år (pate, terrine mm).

  3. Ping: Rödvinsbrässerad Saucisse de Toulouse med potatissallad « Coppa rules

  4. Ping: Cassoulet « Coppa rules

  5. Ping: Fransk timjanskorv « Coppa rules

Kommentera

