Potatis och purjolökssoppa


Enkelt, gott och franskt.

Du behöver.

  • Purjolök, vitt och ljusgrönt. Strimlad.
  • Potatis. Skalad och skivad.
  • Smör.
  • Krutonger.
  • Grädde.
  • Bra ljus buljong eller vatten.
  • Salt och peppar.

Gör så här.

  1. Låt purjolöken puttra i smör på låg värme tills den blir mjuk, cirka 10 minuter.
  2. Lägg i potatis och häll på vätska. Puttra tills potatisen är färdig, ungefär 25 minuter.
  3. Mixa och pressa soppan genom en sil.
  4. Häll i grädde. Salta och peppra.
  5. Servera med krutonger.
2 reaktioner på ”Potatis och purjolökssoppa

  1. När jag frågade min pappa som är gammal juggekock om han hade något bra recept på korv så sa han: Ta karré, alltid karré, hacka, blanda med vilka kryddor du vill. Låt stå ett tag. Gör korv. Du kan inte misslyckas.

  2. Jag tror att det är ett bra tips. Fick samma svar hos Latinamerikanaren i Hötorgshallen. När jag tänker efter så blir det nog mest karre när jag gör korv, kanske med lite sidfläsk för att få upp fetthalten.

Kommentera

