Julkorv 2010


Det här är Tore Wretmans klassiska julkorv från Svensk Husmanskost. Innan man hade möjlighet att frysa korven så las den i en saltlake. Jag tänkte först torralta den ett dygn och sedan lägga den i saltlake ett dygn innan jag fryser den. Man får sedan sakta tina den och sjuda den i vatten med lagerblad, vitpeppar och kryddpepparkorn tills den är färdig. Jag gjorde korv med ungefär 1,5 kilo kött och det blev ungefär 2 meter korv.

Du behöver.

  • 1 del magert griskött.
  • 1 del nötkött. Jag använde högrev.
  • 1 del späck.
  • 1 del potatis.
  • Fläskbuljong.
  • Kokt mjölk.
  • Salt.
  • Krossad vitpeppar.
  • Krossad kryddpeppar.
  • Krossad nejlika.
  • Torkad ingefära.
  • Potatismjöl, 2 matskedar för 3 kilo kött.
  • Nötfjälster (krokfjälster).

Gör så här.

  1. Se till att kött, mjölk och buljong är kallt. På gränsen till fryst.
  2. Mal köttet fint. Avsluta med att mala potatisen.
  3. Blanda i kryddorna och potatismjölet.
  4. Blanda i buljong och mjölk tills du får en ganska lös smet men som fortfarande är stoppbar. Blanda väl.
  5. Provkoka lite smet i vatten.
  6. Stoppa korvsmeten i fjälstren ganska löst så att den inte spricker när den kokas.
  7. Salta och sockra korvarna utanpå. Låt dom ligga och mogna ett dygn i kylskåpet.
  8. Lägg eventuellt korven i saltlake något dygn.
  9. Tillagas eller frys in.
2 reaktioner på ”Julkorv 2010

  1. Ha! Jag tänkte också stoppa Wretmans julkorv i år. Mitt enda aber är att jag stoppar fjälstren för hårt med min kitchen aid. vad kör du för stoppnings-metod?

Kommentera

