Ris med zucchini och chorizo


Det här är en ris-rätt som görs ungefär som paella fast med andra ingredienser. Jag gjorde den med spansk chorizo, zucchini och röd paprika. Jag använde en färsk spansk chorizo som jag gjorde för ett tag sen. Jag funderade på om jag skulle ha rökt paprika i men bestämde mig för att det skulle bli för ”mätt” smak då. Chorizon innehåller både rökt paprika och chili så jag tyckte det räckte att krydda med turkisk torkad chili.

Du behöver.

  • Rundkornigt ris. Jag använde paellaris.
  • Zucchini, Tärnad.
  • Röd paprika, skalad (genom att grilla) och sedan skuren i strimlor.
  • Spansk chorizo, i bitar.
  • Hackad lök.
  • Finhackad, vitlök.
  • Färska tomater. Skalade (genom att grilla), urkärnade och grovt hackade.
  • Vatten. Jag hade cirka 4 ,5 dl vatten till 3 dl ris.
  • Salt, nymalen svartpeppar och turkisk torkad chili.
  • Lite vitt vin.

Gör så här.

  1. Sätt ugnen på 165 grader.
  2. Bryn löken i olivolja tills den mjuknar. Använd den gryta som tål att stå i ugnen.
  3. Lägg i chorizon och bryn tills den får lite färg.
  4. Lägg i zucchinin och bryn ett tag tills den mjuknar och får lite färg.
  5. Lägg i paprikan och rör om.
  6. Häll i risen och rör om tills det är täckt av olja. Bryn några minuter.
  7. Lägg i vitlöken och bryn någon minut. Akta så att vitlöken inte bränns.
  8. Häll i vinet, skrapa upp eventulla rester från botten och låt det koka bort.
  9. Lägg i tomaterna och puttra några minuter.
  10. Sänk värmen och häll i vattnet. Krydda med chili svartpeppar och salt.
  11. Låt det koka utan lock i cirka 7 minuter. Rör om då och då.
  12. Sätt in grytan i ungnen. Låt den stå där i 15 minuter eller tills vätskan har kokat in och bort.
  13. Ta ut grytan och täck över den. Låt det stå och vila i 5 minuter.
  14. Servera.
4 reaktioner på ”Ris med zucchini och chorizo

  1. Oftast när det är färsk korv så använder jag grisfjälster. Jag har provat att göra lufttorkad salsiccia som jag har stoppat grisfjälster. Risken med det är att det blir för torrt när det torkar. Jag får jag se om ett par veckar. Annars om jag gör salami så är det oftast nötfjälster som gäller. Det använder jag också om jag ska göra svensk kokkorv till exempel julkorv och värmlandskorv. Och slutligen till merques så använder jag lammfjälster.

  2. I just den här rätten skivar jag korven innan man bryner den. Annars så prickar man korven när man har gjort den för att få bort luftbubblor (källa för bakterier) och sedan så prickar man den innan man steker den.

Kommentera

