Provsmakning av bresaola hösten 2010


Bresaolan har lufttorkat i fyra veckor och det har blivit dags för provsmakning. Äntligen har jag fått till ett riktigt bra resultat. Konsistensen är bra, lagom sälta, lätt syrlighet och ganska pepprig.

8 reaktioner på ”Provsmakning av bresaola hösten 2010

  1. Tror du det skulle fungera med älg som råvara? Jag ”lite” älgkalv ligger i frysen å fryser.
    Äts bresaola mest som tilltugg?

  2. Jag tror att det skulle fungera alldeles utmärkt med älg. Bresaolan brukar serveras som en anti-pasti med tunna skivor av parmesan, ruccola, ringlad olivolja och pressad citron.

  3. Ping: Mocetta vintern 2010 « Coppa rules

  4. Hur vet man om den är klar? Jag provade och lufttorka en lammstek i en sån där tub från apoteket, nu efter 5 veckor så är den något möglig på utsidan och känns jäkligt hård. Antar att det bara är att kasta den pga av möglet.

  5. Det beror på vilken typ av mögel som det är. Vitt mögel är helt OK. Svart är inte OK. Man kan alltid tvätta bort möglet med vinäger. Om det känns helt hård är det bara att prova. När jag provsmakade den här så var den fortfarande långt ifrån ”läderartad” i konsistensen. Väldigt gott.

  6. Ping: Bresaola hösten 2011 « Coppa rules

Kommentera

