Bondbönsoppa


Det är ganska mycket jobb med att skala bondbönor men det blir en väldigt god soppa.

Du behöver.

  • Bondbönor, skalade.
  • Pancetta, finhackad.
  • Lök, tunnt skivad.
  • Olivolja.
  • Salt.
  • Torkad chili, krossad.
  • Pecorino, riven.

Gör så här.

  1. Bryn löken och pancettan sakta i olivolja i cirka 20 minuter utan att löken tar färg.
  2. Höj värmen och bryn tills löken har fått färg.
  3. Sänk värmen, lägg ner bönorna och bryn ytterligare 10 minuter.
  4. Häll på vatten så att det täcker, lägg i chili och salta.
  5. Koka sakta i cirka 10 minuter.
  6. Servera med riven pecorino.
7 reaktioner på ”Bondbönsoppa

  1. Jag har lagat bondbönsoppa efter ett gammal recept för länge sen, men jag har inget minne av varken pancetta eller chili men jag kanske minns fel.

  2. Farmors/svensk soppa var som jag minns det bondbönor, morötter, mjölk, persilja, kanske lök o mjöl, och kryddor. fick aldrig lära mej det, eller champinjonstuvningen med äggstanning. Många har försökt! mvh Svante
    ps. Jag vet inte ens vad pancetta är. kollar senare. ji

Kommentera

