Mexikansk chorizo


Mexikansk chorizo är oftast färsk till skillnad mot spansk chorizo som oftast är lufttorkad. Jag gjorde den efter ett recept ifrån Authentic Mexican och jag är väldigt nöjd med resultatet. Egentligen ska man ha både torkad chiles anchos och torkad chiles pasillas men jag fick bara tag på chiles anchos så jag tog några extra av den istället. Jag höftade ganska mycket med kryddorna och gick mest på känn eftersom det det är en färsk korv. Korven ska lufttorka i lite mer än ett dygn för att smakerna ska mogna. Jag valde att hänga den i kylskåpet.

Jag använde.

  • Cirka 800 gram grovt skuret sidfläsk. Man kan improvisera, se bara till att ungefär 30 procent fett.
  • 4 torkade chiles anchos
  • 1/3 tsk korianderfrön
  • 2/3 tsk kanel
  • Kryddnejlika
  • 1 tsk oregano
  • 1/2 tsk svartpeppar
  • Muskotnöt
  • Mald och torkad ingefära
  • Drygt 2 msk bra paprikapulver
  • 1,5 tsk salt
  • 4 klyftor Vitlök
  • 1 dl vinäger. Jag använde vitvinsvinäger.

Gör så här.

  1. Stoppa in köttet i frysen.
  2. Ta bort skaft och kärnor från chilin. Stek den på båda sidorna några minuter i en torr och het stekpanna.
  3. Mixa chili, svartpeppar och korianderfrön fint.
  4. Mortla vitlök.
  5. Tillsätt resten av kryddorna och vinäger. Mortla till en jämn massa.
  6. Mal köttet grovt. Tillsätt kryddmassan och mixa till en bra korvsmet. Provsmaka genom att steka och smaka lite smet.
  7. Stoppa korvarna i grisfjälster. Gör korvar på cirka 15 centimeter.
  8. Låt korvarna hänga och lufttorka drygt ett dygn för att mogna. Frys in om du inte ska använda dom direkt.
Kommentera

