Spansk ratatouille med chorizo och skinka


Jag har varit sugen på att prova min chorizo i en maträtt. Jag valde att göra en spansk ratatouille. Enkelt och gott. Receptet kommer ifrån 1080 Recipes. Jag serverade den med ris.

Du behöver.

  • Spansk lufttorkad chorizo, skuren i tärningar.
  • Spansk lufttorkad shinka, tärnad.
  • Lök, grovt hackad.
  • Grön paprika, rensad och tärnad.
  • Zucchini, tärnad.
  • Toamater, skalade och grovt hackade. Jag skalade tomaterna genom att sätta in dom i tokvarm ugn på grill till skinnet korvade sig. Sedan kan man bara dra av skinnet.
  • salt.
  • Spansk rökt paprikapulver.

Gör så här.

  1. Bryn skinkan och chorizon i olivolja försiktigt i 5 minuter.
  2. Ta upp köttet men lämna kvar oljan.
  3. Bryn lök och paprika i oljan. Krydda men lite paprikapulver.
  4. Efter 10 minuter tillsätter du zucchini och tomater. Låt puttra under lock i cirka 30 minuter.
  5. Lägg i köttet och salta. Värm ett par minuter.
  6. Servera.
Kommentera

