Pasta med aubergine- och tomatsås


Det här är en enkel och relativt snabb pastarätt. Jag gjorde den ganska torr och använde Orecchiette som pasta. Jag tycker den passar bra med relativt torra, lite oljliga pastasåser. Jag använde ingen ost, jag tror att det skulle ha blivit för torrt då. Jag valde också att inte salta ur äggplantan men resultatet blev riktigt bra ändå.

Du behöver.

  • Aubergine, skalad och tärnad.
  • Lök, grovt hackade.
  • Vitlök, finhackad.
  • Burktomater, avrunna och grovt hackade.
  • Basilika.
  • Kapris.
  • Salt.
  • Pasta.

Gör så här.

  1. Bryn löken några minuter i olivolja tills den fått lite färg.
  2. Tillsätt vitlöken och låt den bryna några minuter.
  3. Ta undan löken men låt oljan vara kvar.
  4. Bryn aubergine i olivoljan tills den får bra färg.
  5. Tillsätt löken, tomaterna, salt och hälften av basilikan.
  6. Låt såsen puttra i cirka 20 minuter.
  7. Lägg i resten av basilikan, kaprisen och låt det puttra ett par minuter.
  8. Koka pastan och blanda med såsen. Jag lät pastan koka i såsen med lite pastavatten några minuter.
  9. Servera.
Kommentera

