Vispat grisfett


Det här är nog en av dom mer märkliga saker jag gjort. Det känns ok att äta tillagat eller till och med lufttorkat grisfett, men att äta rått grisfett känns ganska riskabelt och inte helt rätt. Med fel grisfett kan man nog bli väldigt sjuk. Jag var dock sugen på att prova på det som Dario Cecchini kallar ”Burro del Chianti”. Jag hitta till slut ett recept. Jag kunde dock inte komma på exakt hur det skulle göras. Vilket fett skulle användas och hur skulle det tillagas? Jag köpte till slut bra grisfett som jag malde fint i köttkvarn och blandade med vinäger och kryddor. Resultatet blev sjukt gott. Det närmaste man skulle kunna jämföra det med är ett kryddsmör med lardosmak. Jag provade att ha det på grillat bröd och det var himmelskt.

Jag använde följande.

  • Bra grisfett, finmalet.
  • Rödvinsvinäger.
  • Vitlök, finhackad och krossad till en massa.
  • Salt.
  • Peppar.
  • Torkad rosmarin.

Gör så här.

  1. Vispa grisfettet med resten av ingredienserna.
  2. Vispa tills du får en bra konsistens.
Kommentera

