Kyckling med paprika och rökt paprikapulver


Pimentón är spankt paprikapulver. Det som är speciellt är att det är rökt. Den jag använde var mild och söt. Pimentón kan var lite svår att hitta men jag lyckades hos Österqvist i Hötorgshallen. Jag provade att göra en spansk variant av Kyckling Cacciatora med grön paprika, röd färsk chili, färsk basilika och pimentón.
Till kycklingen serverade jag ett pilaffliknande ris. Jag fräste lök, långkornigt ris och finhackad vitlök innan jag hällde på vatten och kokade efter förpackning. Jag avslutade med att röra ner lite hackad persilja. Det blev gott och ganska krämigt, nästan som en risotto.

Till kycklingen använde jag.

  • Kycklingfileer.
  • Grön paprika, tärnad.
  • Röd färsk chili, finhackad.
  • Lök, hackad.
  • Basilika.
  • Tomater på burk, avrunna och grovt hackade.
  • Vitt vin.
  • Salt.
  • Olivolja.
  • Pimentón

Gör så här.

  1. Bryn kycklingfileerna tills dom får färg.
  2. Häll i lök, paprika och chili. Salta. Bryn tills grönsakerna mjuknar och får lite färg.
  3. Häll i lite vin, skrapa upp eventuella rester och låt vinet koka bort.
  4. Häll i tomater och pimentón. Rör om.
  5. Låt kycklingen puttra under lock i cirka 15 minuter eller tills den är färdig. Vänd då och då.
  6. Rör i riven basilika.
  7. Servera med pilaffris.
Kommentera

