Grillad hamburgare


En riktigt bra gjord hamburgare är väldigt gott och jag har blivit lite nyfiken på att hitta ett riktigt bra recept. Den här gången provade jag att göra en väldigt enkel och grundläggande hamburgare.

En hemlighet med en riktigt bra hamburgare är att mala köttet precis innan det ska tillagas. Den här gången använde jag bara högrev som kött och resultatet blev bra. Högreven var ganska välmarmorerad så det blev en bra fetthalt. Hamburgaren ska ha en ganska hög fetthalt för att bli god och saftig. Nästa gång ska jag prova att blanda högrev med till exempel skirt steak för att få en bättre och mer köttig smak.

Tricket att inte ha något annat än kött i hamburgaren såg jag första gången i Hugh Fearnley-Whittingstalls bok ”The River Cottage Meat book” och resultatet tycker jag blir väldigt bra. Ett annat tips är att inte pressa ner burgaren när den grillas utan låta den steka ifred. Man får heller inte grilla den för länge. Den ska fortfarande vara rosa i mitten för att vara saftig. Jag använde grillpanna den här gången och det blev bra.

Jag använde.

  • Kött till exempel högrev. Ta bort senor och hinnor men inte fett.
  • Salt och peppar.
  • Någon neutral olja som tål värme.
  • Ost. Jag använde cheddar.
  • Tillbehör till hamburgare, till exempel bröd, tomater och sallad.

Jag gjorde så här.

  1. Mal köttet grovt. Blanda köttfärsen lätt och forma hamburgare.
  2. Värm en grillpanna.
  3. Olja hamburgare lätt. Salta och peppra på den sidan som ska stekas först.
  4. Stek hamburgaren cirka 4 minuter på ena sidan. Salta, peppra och vänd. Stek några minuter på andra sidan. Om du ska ha ost på så lägger du på den någon minut innan burgaren är färdig.
  5. Montera hamburgaren efter smak. Jag gjorde det enkelt med bröd, ketchup, majonäs tomat och sallad. Brödet hade jag rostat lätt i en torr stekpanna.
Kommentera

