Grillad flankstek


Jag fick blodad tand (hihi) när jag provade att göra tacos med grillad skirt steak. Den här gången provade jag flankstek istället för skirt steak. Köttet ser lite annurlunda ut men beter sig och smakar ungefär likadant. Det vill säga ganska tufft och segt men otroligt gott och smakrikt. Jag lät köttet marinera i en ”Mario Batali”-inspirerad marinad innan jag grillade köttet i grillpanna. Till skillnad från när jag gjorde skirt steak så putsade jag köttet väl.

Du behöver.

  • Flankstek.
  • Flatbladig persilja, finhackad.
  • Färsk timjan, finhackad.
  • Färsk rosmarin, finhackad.
  • Vitlök, finhackad.
  • Olivolja.
  • Något surt, jag tog rödvinsvinäger.
  • Salt och peppar.

Gör så här.

  1. Gör en marinad med persilja, timjan, rosmarin, vitlök, olivoja och vinäger. Egentligen ska köttet marinera i minst 4 timmar. Jag hade inte mer än 2 timmar på mig så det fick gå men resultatet blev kanske inte så mört som det skulle kunna bli. Jag lät dock köttet marinera i rumstemperatur istället för i kylskåp.
  2. Ta köttet ur marinaden och torka bort ört och vitlöksrester. Salta och peppra.
  3. Grilla på hög temperatur cirka 3 minuter på varje sida.
  4. Låg köttet vila så att köttsafterna sätter sig.
  5. Skär upp köttet i tunna skivor mot fibrerna och servera.
Kommentera

