Pancetta våren 2010 del 2


Pancettan har legat på instaltning i 5 dagar och det har blivit dags att lufttorka den. Om man använder en viss bestämd mängd salt under instalningen är det ingen risk att man saltar in för länge utan man kan låta den ligga lite längre utan att det blir för salt.

Jag tog ut köttet och torkade av det lätt innan jag gjorde ett hål i ena hörnet där jag gjorde en ögla för att kunna hänga upp det. Pancettan ska nu i första omgången hänga och torka en vecka. Därefter ska den sköljas, masseras med vitt vin och kryddor för att sedan lufttorkas en omgång till i minst två veckor.

fortsättning följer.

9 reaktioner på ”Pancetta våren 2010 del 2

  1. Hejsan
    Jättesugen på att göra pancetta men bor i lägenhet med balkong i söderläge. Inga större möjligheter att torka utomhus gissar jag när temperaturerna är uppe i 20 grader.
    Hur förvarar du din när du lufttorkar den?

  2. Jag torkar på inglasad balkong. Jag hoppas att pancettan kommer att bli färdig innan det blir alltför varmt. Den bästa perioden är dock på hösten. Pancettan kan man i nödfall hänga i kylskåp om det kniper pga den är såpass fet.

  3. Jag tror att du kommer att det går bra om pancettan inte hänger i direkt soljus utan i skuggan. Förutom att det blir varmt så tål inte fett ljus.

  4. Ok har du den skyddad på något sätt mot nyfikna djur? Jag tänker t.ex. en papperspåse runt eller liknande.

  5. Det är en enkel handukstork av trä som jag har ett tygstycke ovanpå. Jag har, peppar peppar, klarat mig ifrån djur.

  6. Hej Daniel,

    Jag har problem när jag torkar i ett kylskåp modell restaurang variant med en stor fläkt i. Det är en likadan som man ser på ex. Pressbyrån.
    Jag får inte ned luftfuktigheten. Det gick jättebra i vintras men nu får jag den inte under 88%. Resultatet blev att Sopressatan möglade jättemycket och fett bildades på fjälstret i bland möglet.
    Har du något tips?

  7. Hej
    Väldigt märkligt problem. Det enda jag kan tänka mig är att prova att hänga ute, där borde luftfuktigheten vara lägra. Här i Stockholm är det ovanligt att den överstiger 50 procent, särskilt nu på sommaran. Mitt problem när jag hänger ute är oftast det omvända och jag får kämpa för att få upp luftfuktigheten. Clas Ohlson verkar också ha några saker som kanske skulle fungera, till exempel Fuktslukaren Torrbollen.

  8. Jag har haft en torrboll i hela vintern. Det är mycket märkligt. På flera ställe står det att kylskåpet är för torrt men inte mitt tydligen…
    Tack för en bra blogg.

  9. Ping: Pancetta våren 2010 del 3 « Coppa rules

Kommentera

