Provsmakning av Salame Toscano våren 2010


Salame Toscano har hängt och lufttorkat precis 4 veckor och den har tyvärr tappat ganska mycket i vikt. Därför beslutade jag att bara låta den hänga 1 månad istället för 4. Den var lite torr runt kanten men för övrigt så har den bra konsistens.

Sältan är lagom och kryddorna, (Kanel, nejlika, vitlök och muskotnöt), ligger på en bra nivå. Kryddorna mildras nog med tiden. Jag lyckades få vitmöglet från brie-osten att sätta sig till slut genom att peta ner möglet från osten i lite ljummet vatten som jag lät stå framme några dagar. Jag duttade sedan mögel-vattnet på korven med en svamp. Möglet har inte givit så mycket smak än men det lilla som blir är väldigt gott. Den tjänar nog mycket på att mogna ett par månader till. Resultatet är långt ifrån perfekt men bättre än förra gången och jag har lärt mig väldigt mycket.

Att hänga ute på en balkong har dock varit lite vanskligt. Jag hade nog räknat med att det var högre luftfuktighet på våren är vad det har varit. Det var lättare i höstas när luftfuktigheten var högre.

2 reaktioner på ”Provsmakning av Salame Toscano våren 2010

  1. Ser fint ut!
    Jag fick ett annat problem. Hängde pancetta i samma kul som mina korvar. Ett fint vitt mögel spred sig på korvarna och senare även på pancettan.
    Jag har haft det omvända problemet, luftfuktigheten har legat över 92% i mitt kylskåp. Tror att många har problem med för torra kylskåp…
    Tack för en utmärkt blogg!

  2. Jag har provat att lufttorka i det vanliga kylskåpet och det blev väldigt torrt. Jag fick till mögel också men det spred sig väldigt mycket. Jag har funderat och jag kommer inte på något bra sätt att sänka luftfuktigheten. Luftfuktigheten påverkas av temperaturen och du skulle kunna försöka att hålla temperaturen så högt det går utan att det blir för högt. Knepigt problem.

Kommentera

