Coppa våren 2010 del 1


Jag har haft ett litet uppehåll under vintern av charkuteri-tillverkningen, förutom tjuvstarten av lardon.

Jag ska försöka lufttorka en coppa innan det blir för varmt. Jag tänkte använda en ny metod där jag har blandat 3 stycken olika recept. Jag börjar med att salta in coppan i 3 steg med 7 dagar mellanrum. Mellan varje insaltning så sköljer man av saltet från köttet med vitt vin. Många recpept använder druvsocker under insaltningen men jag har valt att bara använda salt. Olika recpet använder olika mycket salt och jag har valt att totalt använda 5,5% som jag fördelar 50%, 25% och 25%. Köttet kommer ifrån Nibble via Sandströms och väger innan insaltning 1842 gram.

Efter insaltningen tänkte jag krydda ganska enkelt med fänkålsfrön, svartpeppar och eventuellt mald chili. Den ska sedan stoppas i stora nötfjälster om jag får tag på det för att därefter lufttorkas.

Gör så här.

  1. Gnid in drygt 46 gram fint salt i en fläskkarre som väger 1842 gram. Var noga och se till att hela köttet är saltat.
  2. Lägg köttet i en väl försluten påse. Vänd och massera dagligen i 7 dagar.

Fortsättning följer.

Kommentera

