Spaghetti med vitlök, olivolja och chili


Det fanns Arista med grön och röd sås kvar från helgen och jag ville ha en enkel och rak pastarätt att börja med. Arista är nästan ännu godare när den serveras kallt än när den är varm. Pellegrino Artusi har den till och med listad under kalla rätter i Science in the Kitchen and the Art of Eating Well.

Spaghetti med vitlök, olivolja och chili kan tyckas enkel men man måste få alla detaljer rätt för att den ska bli god. Al dente pasta, icke bränd vitlök, rätt mängd chili och olivolja.

Du behöver.

  • Ett par skalade och bankade vitlöksklyftor.
  • Torkad chili eller chiliflakes efter smak.
  • Olivolja.
  • Spaghetti.
  • Parmesan.

Gör så här.

  1. Värm olivolja och lägg i vitlöken och chilin.
  2. Bryn vitlöken tills den blir lätt brun. Pressa vitlöken med en sked.
  3. Släng bort vitlöken och dra vitlöksoljan från plattan.
  4. Koka pastan.
  5. Sätt vitlöksoljan på hög värme och lägg i pastan.
  6. Blanda runt under ungefär en minut.
  7. Servera med riven parmesan.
4 reaktioner på ”Spaghetti med vitlök, olivolja och chili

  1. Jag lagade det här nyss, riktigt bra. Den var lite annorlunda mot vad jag hade föreställt mig. Jag hade på lite för mycket parmesan, och tyckte att det var lite svårt att få oljan till att ”fastna” ordentligt på pastan. Men i slutet av måltiden, när spagettin låg och marinerade i den smaksatta olivoljan var det nästa himmelskt.

    Jag använde chilliflakes. Den är ju trevlig för man kan alltid ha ingredienserna hemma.

    Största problemet var nog att jag åt för fort.

  2. Jag brukar köra på känn men halvt paket pasta, några matskedar olivolja, 1 eller 2 peperoncino (liten torka chili) och 1 eller 2 vitlöksklyftor.

Kommentera

