Bruschetta med Guanciale


På solens mat var det en man som tipsade om att man kan använda Guanciale istället för Lardo på bröd. Jag provade det med den sista biten av en 4 månader gammal Guanciale. När Guanciale och Pancetta blir lite äldre så har dom mist all den lite råa konsistensen som dom har när dom är unga och dom fungerar utmärkt som  Salumi, särskilt Guanciale. Jag har alltid tyckt att Guanciale har en smak som inte påminner om något annat men när man provar att äta den utan tillagning påminner den ganska mycket om Lardo. Den här Guancialen har jag gjort efter ett recept av Mario Batali som har ganska mycket socker i sig (50/50) och jag tyckte att den var lite för söt när jag först smakade den. Nu när den har mognat ett par månader till så har det söta slipats av och smaken har blivit mer balanserad. Jag har gjort Guanciale en gång till och använde då ett recept från Cured Meats som använder bara hälfter så mycket socker. Det ska bli spännande att se hur den blir.

Grilla bra bröd i grillpanna tills det har fått fin färg, gnid in brödet lätt med vitlök, häll på lite olivolja och lägg på skivor av Guanciale.

3 reaktioner på ”Bruschetta med Guanciale

  1. Ping: Lardo del 1 « Coppa rules

  2. Ping: Provsmakning av guanciale sensommaren 2010 « Coppa rules

  3. Ping: Pancetta och Guanciale våren 2011 « Coppa rules

Kommentera

