Kyckling Cacciatora


Ett enkelt och mycket gott sätt att tillaga en hel styckad kyckling. Såsen blir en väldigt bra pastasås.

Du behöver.

  • 1 kyckling, styckad i 8 till 10 delar
  • Några kvistar rosmarin.
  • Någon dl vitt vin.
  • En burk hela tomater, grovt hackade.
  • En lök, halverad och tunt skivad.
  • Chiliflakes.
  • Olivolja.
  • Salt och svartpeppar.

Gör så här.

  1. Bryn kycklingbitarna i olivolja tills dom får fin färg.
  2. Lägg i löken och rosmarin och fräs några minuter tills löken är mjuk.
  3. Lägg i chiliflakes, salta, peppra och häll på vinet. Låt det koka bort under några minuter. Vänd under tiden kycklingen några gånger.
  4. Lägg i tomaterna, sätt ner värmen och låt det puttra under lock i ungefär en halvtimme eller tills kycklingen är färdig.
  5. Lyft ur kycklingbitarna och reducera såsen under hög värme några minuter.
  6. Använd lite av såsen till kycklingen och resten till pastasås.

2 reaktioner på ”Kyckling Cacciatora

  1. Hej!
    God fortsättning på det nya året! Vilken härlig blogg du har, hittade den genom matbloggstoppen och jag kommer definitivt att titta in här fler gånger!

    Om du har lust så kanske du kan titta in på min blogg där du kanske hittar något nytt recept? 😉
    Du får också jätte gärna lämna en kommentar om vad du tycker om bloggen och gärna ge tips om vad jag kan göra bättre !
    Ha det bäst!
    Kram Daniella.

    • Vad roligt att du gillar min blogg. Jag tittade på din blogg och det ser jättebra ut. Bakning har alltid varit mitt dåliga samvete. Varje år så lovar jag mig själv att jag ska börja baka men så blir det inget. Men i år så..

Kommentera

