Trippa alla Romana


Det här är första gången jag gör Trippa och det tog ett tag för mig att bestämma mig om jag tyckte om den eller inte. Den är väldigt speciell men jag tycker om den och jag tror att jag kommer att göra den igen. Jag har använt ett recept ifrån Cooking the Roman Way av David Downie.

Du måste först koka komagen. Du behöver.

  • Selleri, grovt skuren.
  • Lök, kvartad.
  • Morot, grovt skuren.
  • Komage i stora bitar.
  • Salt

Gör så här.

  1. Rensa komagen under kallt vatten och ta bort fettiga delar med en kniv.
  2. Koka komagen 4 till 5 timmar, eller tills den inte är seg längre, i vatten tillsammans med selleri, lök, morot och salt.
  3. Ta upp komagen och skär den i bitar stora som lillfingrar.

Nu ska du koka komagen i en kryddig tomatsås. Du behöver.

  • 1 selleristjälk, finhackad.
  • 1 morot, finhackad.
  • 1 lök, finhackad.
  • Olivolja.
  • Chiliflakes
  • 1 lagerblad.
  • Cirka 1 dl vitt vin.
  • Hela tomater på burk, grovt hackade.
  • Salt och svartpeppar.
  • En bunt finhackad mynta.
  • Riven Pecorino Romano.

Gör så här.

  1. Fräs selleri, morot, lök och chiliflakes i olivolja några minuter.
  2. Rör i komagen och lagerbladet och låt det fräsa under omrörning ett par minuter tills grönsakerna börjar ta färg.
  3. Rör i det vita vinet och låt det koka bort.
  4. Rör i tomaterna, salta och peppra och låt det puttra i cirka 30 minuter.
  5. Ta grytan från från värmen, rör ner myntan, ta bort lagerbladet och rör ner osten.
  6. Låt grytan vila några minuter, servera.
6 reaktioner på ”Trippa alla Romana

  1. Ping: Kryddig svampgryta med bruschetta « Coppa rules

  2. Ping: Trippa alla Fiorentina « Coppa rules

  3. Hallå! Otroligt, otroligt bra blogg! Gjorde din oxsvansragu (pastasåsen) igår/idag; strålande!
    Jag har alltid velat testat La Trippa, men Gotland är inte känt för att ha annorlunda livsmedel. Dock så har jag hittat lammage, tror du att det funkar lika bra som komage? Mage som mage liksom?

    Tack för inspirationen!!

    love

  4. Jag tror att det borde fungera bra. Lammage smakar nog lite annorlunda än komage, mer lamm?, och sedan är den mindre så det borde innebära att den har kortare koktid. För att hitta recept med lammage skulle jag nog kolla mellanöstern och nordafrika. Typ Libanon, Iran.

Kommentera

