Färdig pancetta


Nu är pancettan färdig. Den har hängt och torkat en och halv månad. Jag har använt den för att bland annat göra pasta med paprika och ragu’ Bolognese. Den har lagom sälta och mycket smak av kryddorna. Den har torkat bra, fast och fin utan att vara torr.

5 reaktioner på ”Färdig pancetta

  1. Ping: Pasta med ärtor « Coppa rules

  2. Min pancetta saltades 10/11 och hängdes på tork i matkällaren 20/11. HAr tvättat bort mögeltussar den två ggr nu sedan jag fick upp fuktigheten till 60-70%. Salamin hänger på samma plats.
    Så ? skall jag börja använda pancettan nu? Den smakar bra men hur förvara den? I hop med salamin möglar den bara. På en torrare plats eller i kylskåpet.

  3. Du kan nog använda den. Jag förvarar den hängande där den har lufttorkat, men har tur att det är kallt och det inte är några problem med mögel. Du kan nog hänga den där det är torrt och kallt. Kylskåpet skulle kunna vara för torrt. Ett alternativ är att frysa in den i lagom portioner, det är många som gör.

Kommentera

