Bresaola tredje gången gillt


Mitt tredje försök att göra bresaola har nu hängt precis en månad. Det här är nog det bästa resultatet men den behöver nog hänga ett par veckor till, kanske till och med en månad. Eftersom jag inte sköljde av kryddorna så har den väldigt kryddig och djup i smaken. Jag använde rumpstek den här gången och konsistensen och smaken är bra, den känns inte lika torr. Det ska bli intressant och se hur konsistensen blir när den har torkat mer. Att den inte har torkat färdigt än tror jag dels beror på att den inte har blivit sköljd och avtorkad och dels att det har varit väldigt hög luftfuktighet ute nu på hösten.

5 reaktioner på ”Bresaola tredje gången gillt

  1. Ser kanon ut, Jag slängde in ett par igår med. Upplever du att de vattnar sig väldigt mycket i början ? Brukar du hälla av vätskan och krydda om dem?

    • Det är väldigt olika. Jag låter dom ligga i en plastpåse under hela saltningen, utan att tömma bort vattnet under tiden. Sedan torkar jag av dom med lite hushållspapper innan jag lufttorkar. Jag tycker att det blir mer smak på det sättet istället för att skölja av dom i vatten efter saltningen.

  2. Ok tackar. Kylen är full med coppa, breasola, ank breasola, panchetta, plus rilette o rillon och en massa korv. Man tackar för insperationen! Det är kul och vara ledig 😉

  3. Efter kylskåpet hänger du den ute. Innebär det i högre teperatur och fuktighet eller?
    När du gjort coppa har du använt TubiGrip. Varför inte här?

Kommentera

