Salsiccia Toscana


Det här är en väldigt enkel och god korv som är väldigt användbar. Jag hittade receptet i The Fine Art of Italian Cooking av Giuliano Bugialli. Den kryddas bara med salt och svartpeppar men den lilla mängden kalvkött samt mognaden i 6 till 7 dygn gör att den får en karakteristisk och bra smak. När det gäller köttet skall man ha griskött med 70% kött och 30% fett samt 4% kalvkött.

Sammanlagt hade jag den här gången 1.179 g kött och behövde då följande.

  • 1.179 g kött
  • 1,66 tsk svartpeppar. Receptet föreskriver 16 hela svartpepparkorn men jag valde att hoppa över det.
  • 1,24 msk salt
  • Eventuellt lite iskallt vatten
  • Grisfjälster. Man brukar räkna 1 meter per kilo korv, med lite marginal.

Gör så här.

  1. Mal köttet grovt. Se till att det är riktigt kallt, på gränsen till fryst.
  2. Blanda kryddorna i köttet. Fortsätt blanda tills du har fått en jämn smet. Tillsätt eventuellt lite vatten för att få till bra konsistens.
  3. Stoppa korvarna i fjälster. Dela i korvar, jag brukar använda tråd.
  4. Häng upp korvarna svalt och luftigt i 6 till 7 dagar.
6 reaktioner på ”Salsiccia Toscana

  1. Önskar att jag hade köttkvarn och apparat för korvstoppning… Verkar otroligt roligt att göra egen korv… Har du något tips för hur man stoppar korv utan någon apparat för detta?

    • Jag har sett beskrivet hur folk använder en vanlig tratt för att stoppa korven. Till exempel http://www.strandbanken.se/?page_id=1163. Jag köpte en speciell korvstoppare när jag ville börja göra korv som skulle mogna lite längre, till exempel Salsiccia Toscana och olika typer av salami. Jag använde först den korvstoppare som följde med köttkvarnen men det blev ganska kladdigt och det tog lång tid vilket fick till följd att temperaturen blev för hög, vilket inte är bra när man gör korv.

  2. Ping: Pasta med köttfärssås « Coppa rules

  3. Har blivit helt tossig av din mat blogg och torkar typ allt jag kommer över 😉 Mina köpta salsiccia korvar från Rom blev kanon efter torkningen i källaren och min kusin kommer idag från Italien och skall få provsmaka dem 🙂 Jag har nu därför vågat göra ditt recept på pancetta som torkar nu och har 2 coppe i kylen på saltning 🙂 Idag gör jag salsiccia korvar och salami! He he é mamma ledig så man får passa på! Det jag tänkte på som slog mig var följande:

    Vissa salamisar är ju både kallrökta och lufttorkade efter det. Kan man blanda i lite bacon i en salami eller tror du det blir äckligt? Tänkte om man minskar på saltet sen?

    Som sagt är mkt imponerad av din blogg! Super kul o följa!

  4. Ping: 2010 in review « Coppa rules

Kommentera

