Guanciale del 2


Det här är en fortsättning på Guanciale del 1.

Guanciale del 2 - 14

Efter sex dagar har det blivit dags att lufttorka griskinden. Ta fram den ur plastpåsen, skölj den och torka den noga. Gör ett hål i ena kanten, bind och häng upp den.

Den ska nu hänga i minst tre veckor men jag funderar på att låta den hänga längre, upp mot två månader kanske.

6 reaktioner på ”Guanciale del 2

    • Jag tror att jag har fått det ifrån Michael Ruhlmans bok Charcuterie. Jag dubbelkollade nu och han föreskriver att man ska skölja köttet i kallt vatten och torka det torrt innan man hänger det. I hans fall gäller det både pancetta och Guanciale. Är det smaken som försämras eller finns det hälsoaspekter på det?

  1. Vatten på kött är ett säkert sätt att sprida befintliga bakterier över hela köttytan och ge dem de bästa förutsättningarna för att föröka sig. Jätteajabaja.

      • Jag provade att inte skölja och bara torka av och resultatet känns bättre. Det som händer när du sköljer köttet är att du avbryter insaltningen genom att skölja bort ”överblivet” salt som inte har gått in i köttet än.

  2. Ping: Bucatini all’Amatriciana « Coppa rules

Kommentera

