Mocetta del 1


Mocetta är lufttorkat kött, ursprungligen gjordes det med antingen får eller get men numera används mest nötkött. Jag har provat att göra den med lamm. Jag hittade ett recept på italianfood.about.com som jag har använt. Jag började att att räkna om receptet så att det passade min mängd kött. I det här fallet gällde det nästan bara saltet, resten tog jag på känn. Saltmängden är alltid viktig när det gäller lufttorkning på grund av att det är den som gör jobbet och skyddar dig mot bakterier.

Det som var svårt i det här receptet var att man skulle dela upp köttet i delar som var ungefär 1 kilo styck. Problemet var att jag hade valt lammkött. Att hitta hela köttdelar som är 1 kilo och som passar att lufttorka på ett lamm är lite svårt. Jag började med cirka 2 kilo kött och slutade med 4 delar som sammanlagt vägde 1,2 kilo. (Resten blev till en köttgryta).

Mocetta - 1

När köttet var klart var det bara att blanda ihop en kryddblandning.

  • Lammkött 1227 g
  • Salt 49 g
  • Några svartpepparkorn
  • Ett par vitlöksklyftor
  • En bunt flatbladig persilja
  • Färsk rosmarin från ett par kvistar
  • Färsk timjan från ett par kvistar
  • Några enbär
  • Några lagerblad

Mocetta - 3

Mal salt, svartpeppar och enbör. Hacka vitlök och persilja fint. Repa rosmarin och timjan. Smula sönder lagerblad. Blanda ihop kryddorna noga. Lägg upp köttet på en skärbräda och gnid in kryddblandningen väl. Försök att komma åt överallt. Lägg köttet i en plastpåse tillsammans med överblivna kryddor, förslut påsen väl och stoppa in den i kylskåpet. Låt köttet ligga i kylskåpet 8 till 10 dagar. Vänd och massera köttet dagligen.

Fortsättning följer…

En reaktion på ”Mocetta del 1

  1. Ping: Mocetta och Coppa del 2 « Coppa rules

Kommentera

