Coppa del 1


Coppa är lufttorkat kött från skuldran på grisen. Det är en speciell del av grisen men jag brukar använda karrén. Det viktigaste är att köttet har en bra marmorering. Coppa är inte så vanligt i Sverige på grund av marmoreringen men det är mycket gott och ansett som en relativt exklusiv del.

Coppa - 1

Det här är andra gången jag gör det och jag blev mycket nöjd med resultatet första gången. Jag har använt ett recept från Cured Meats. Första gången lät jag den lufttorka en månad men jag tror att den blir ännu bättre om den får hänga cirka 2 månader.

Coppa - 2

Jag började med att köpa bra kött. Jag använder bara ekologiskt svenskt griskött som jag köper hos någon jag känner när jag gör charkrecept. Det gör att jag vågar utesluta nitrit, nitrat och andra tillsatser.

Man får sedan räkna om kryddorna så att det stämmer med hur mycket köttet väger, i det här fallet så är receptet anpassat till en karré som väger 940 g.

  • Benfri karré 940 g
  • Salt 35,3 g
  • Vitpeppar 9,4 g
  • Kryddnejlika 0,94 g
  • Enbär 1,88 g
  • Fänkål 3,29 g

Coppa - 3

Mal kryddorna ganska fint. Man kan använda en kaffekvarn men jag har använt en mortel. Lägg upp köttet på en skärbräda och knid in kryddorna noga i köttet. Försök att se till att kryddorna fördelas jämt och kommer åt överallt. Stoppa in köttet och kryddorna som har ramlat av köttet i en plastpåse och förslut väl, helst utan luft i. Lägg köttet i kylskåpet. Det ska ligga där i 15 dagar. Massera och vänd köttet varje dag.

Fortsättning följer..

2 reaktioner på ”Coppa del 1

Kommentera

