Peposo notturno


En av dom godaste köttgrytorna jag har gjort är också en av dom enklaste att laga. Det finns bara två problem med den. Det första är att den inte direkt ser ”fräsch” ut utan som hämtad ur ”Fyra nyanser av Brunt”. Det andra är att den ska koka i 8 timmar.

Det är en italiensk köttgryta som ursprungligen härstammar från Florens Jag stötte första gången på den i boken Heat av Bill Buford.

Pepposo - 2

Man tar 1 par skivor Oxlägg skuret i lagom bitar, mycket malen svartpeppar, salt, en finhackad vitlök (OBS inte en klyfta utan en hel lök) och en flaska Chianti. Man stoppar allt i en gryta och kokar på svag värme i 8 timmar. Jag har låtit benen från oxläggen koka med. Låt den sedan vila över natten och ta bort fett-skorpan som har bildats. Särskilt om man låter benen koka med så innehåller märgen ganska mycket fett . Jag har inte använt ett Chianti-vin men har använt ett rödvin gjort på samma druva och fått bra resultat. Receptet säger 3 matskedar malen svartpeppar men jag har använt 1 matskedar och den fick bra drag i alla fall.

Pepposo - 3

Grytan blir väldigt djup, pepprig och förvånande komplex i smaken fast den har så få ingredienser. Den skall serveras i all enkelhet med lite gott bröd och ett bra Chianti-vin. Det passar även bra med kokta grönsaker typ potatis och morötter.

2 reaktioner på ”Peposo notturno

  1. Kul att bli inspirerad till att testa nya saker. Jag ska definitivt prova detta recept som låter som något jag borde klara av. Hur mycket är ett par skivor oxlägg i vikt på ett ungefär?

    Håll grytan kokande!

Kommentera

